نسخه ۳ نرم افزار بلندر منتشر شد.

یک عصر جدید برای تولید محتوای دیجیتال

زمانی که ۲۱ سال پیش بلندر نسخه ۲ منتشر شد را خوب به یاد می‌آورم. انگار همین دیروز بود. اما وقتی با ایمان سرگرم انجام کاری هستیم، زمان به سرعت می‌گذرد.
صمیمانه از همه کسانی که به بلندر کمک کردند سپاسگزارم.

تون روزندال - پدر نرم‌افزار بلندر

در ۳ دسامبر ۲۰۲۱، بنیاد بلندر انتشار Blender 3.0 را به نشانه آغاز عصر جدیدی برای ایجاد محتوای متن باز دو بعدی و سه بعدی اعلام کرد.

ویدیوی نمایش ویژگی‌های جدید بلندر نسخه ۳

مدتها بود که کاربران نرم افزار بلندر منتظر رسیدن زمان انتشار نسخه ۳ نرم افزار متن باز و رایگان خود بودند. بعد از انتشار نسخه ۲.۸ نرم افزار بلندر، که تحولی چشمگیر در امکانات و رابط کاربری بلندر به حساب می آمد، نسخه منتشر شده جدید، توسعه یافته ترین نسخه تاریخ نرم افزار آزاد بلندر محسوب می شود.

همانطور که از روند ماه های اخیر توسعه بلندر انتظار میرفت؛ بیشترین تغییرات در دو بخش رندرینگ، با ارائه و بهبود سایکلز ایکس و جئومتری نودز، با افزودن فیلدها، اتفاق افتاده است. و البته بهبود بیشتر رابط کاربری یگانه، مدرن و دوست داشتنی بلندر.

تغییرات و امکانات جدید موتور رندر سایکلز – CYCLES X

برای بهبود عملکرد موتور رندر سایکلز ایکس، هسته های مرتبط با GPU بازنویسی شده اند و حالا رندرینگ صحنه‌های واقعی در مقایسه با نسخه پیشین سایکلز، ۲ تا ۸ برابر سریعتر انجام می شود.

Cycles vs Cycles X

برای حذف نویزها در رندر نهایی، از نسخه ۱.۴ OpenImageDenoise به همراه یک ‍پیش فیلتر جدید به پورت‌های البیدو و نرمال استفاده شده، که بهبود چشمگیری در حفظ جزئیات را ارائه میدهد.

با توجه به الگوریتم‌های زمان‌بندی و نمایش جدید، پیش نمایش رندرینگ در ویوپورت، بسیار سریعتر صورت می گیرد.

Shadow Catcher به صورت کامل بازنویسی شده است، که با ویژگی های جدیدش امکان ترکیب و کامپوزیت‌های دقیق تر و واقعی تری را فراهم کرده است.

Subsurface Scattering از ضریب شکست نور و Anisotropy در حالت Random Walk پشتیبانی می کند، که نمایش واقعی تری را برای رندرینگ (به عنوان مثال در پوست انسان) فراهم می کند.

همچنین بهبود، تغییرات متعدد و افزوده شدن امکانات جدید شامل:

Time-based rendering limit  .  Eliminate kernel compilation wait for AMD HIP  .  Reduced kernel compilation time for NVIDIA OptiX  .  Faster hair using 3D curves in NVIDIA OptiX  .  Separate presets for viewport and render sampling  .  Improved adaptive sampling  .  Geometry Offset option to reduce shadow terminator artifacts  .  Light option to be visible to camera rays  .  New Position render pass  .  Volume sampling quality is now the same for CPU and GPU  .  Baking support for denoising and adaptive sampling  .  Open Shading Language metadata support for UI labels and checkboxes

آیا بلندر نرم افزار قدرتمندی است؟

بلندر چیست؟ آیا بلندر نرم افزار قدرتمندی است؟

معرفی اجمالی نرم افزار بلندر برای. آشنایی اولیه با نرم افزار، قابلیت ها، امکانات و منابع آموزشی.

مطالعه بیشتر>>

تغییرات و امکانات جدید جئومتری نودز – GEOMETRY NODES

طی هفته‌های اخیر با معرفی «فیلدها» کانسپت جدیدی جایگزین استفاده از نودهای « Attribute» شده است. این کاس‍پت جدید روشی برای انتقال داده‌ها و توابع از نودهای پایه است. هرچند به نظر می آید این کانسپت جدید جئومتری نودز بیشتر بر قواعد برنامه نویسی آبجکت اورینتد بنا شده، اما باید منتظر ماند تا در ادامه توسعه نرم افزار بلندر در بخش جئومتری نودز شاهد امکانات این پتانسیل بی پایان باشیم.

عملکرد جئومتری نودز در بهره گیری از منابع سخت افزاری در سیو و لود و Instancing بهبود و سرعت بیشتر یافته.

نودهای متعددی برای کنترل کروها شامل Resample, Fill, Trim, Manipulate the handles, Set spline type, Convert  to mesh  و Get started به جئومتری نودز افزوده شده.

نودهای جدید کنترل رشته‌های متنی به جئومتری نودز افزوده شده، و همچنین نودهای جدید کنترل متریال در این بخش به بلندر افزوده شده و بهبود یافته.

رندر انجین Eevee اکنون به طور کامل از ویژگی‌های تولید شده توسط جئومتری نودز پشتیبانی می‌کند.

همچنین بهبود، تغییرات متعدد، و افزوده شدن امکانات جدید شامل:

Improved Attribute Workflow  .  Faster evaluation system  .  New Overlay popover in Node Editor  .  Automatic panning when dragging links or nodes  .  Multi-threaded evaluation of fields  .  Dot grid background  .  New context breadcrumbs  .  Hide frame labels if empty  .  Mark node links red if there’s no possible implicit conversion  .  Dim out-of-frame node links  .  Remove green background when inside node groups  .  Display node warnings in Modifier  .  Spreadsheet sidebar to pick components and domains  .  New nodes design  .  Volumes now support Geometry Nodes  .  Faster Instance on Points on multiple CPU threads

نودها در نرم افزار بلندر، چی هستند؟

سوال بزرگ: نودها چی هستند؟

آشنایی با مفهوم نودها و کاربرد آنها در نرم افزارهای سه بعدی و کامپوزیت

مطالعه بیشتر>>

POSE LIBRARY

در ادامه توسعه نرم افزار آزاد بلندر برای کاربری هرچه پ‍یشرفته تر در حوزه ساخت انیمیشن، Pose Library(کتابخانه ژست) جدید این نرم افزار متن باز و رایگان، امکانات جذاب و خیره کننده ای را در اختیار کاربران قرار داده است. همچنین بسیاری از امکانات ریگ و استخوان بندی در بلندر، توسعه و بهبود یافته است.

ASSET BROSER

در کنار محورهای اصلی توسعه نسخه ۳، Asset Browser هم به اولین نقطه توسعه قابل اعتنای خود رسید.

VIDEO SEQUENCER

بخش تدوین در نرم افزار متن باز بلندر نیز به مسیر توسعه خود ادامه میدهد. هرچند هنوز این بخش در کش کردن فایل‌های ویدیویی ضعف های چشمگیری دارد، اما کاربری آسان و امکانات جذاب افزوده شده به این بخش نویدبخش توسعه رو به جلو Video Sequencer است.

GREASE PENCIL

و اما Grease Pencil که به نظر می آید مدتی است از روند توسعه عقب مانده، با بهبود عملکرد بخش های پیشین به پیش رفته است. و البته مدیفایر جدید Dot-Dash امکانات خوبی برای ایجاد کیفیت های بصری متفاوت در خطوط و استروک ها در اختیار کاربران قرار داده است.

VR

در حوزه واقعیت مجازی، نرم افزار رایگان بلندر با ایجاد امکانات ویژه برای سازگاری با ابزار و ادوات VR، قدم بزرگی برای امکان بهره گیری از این امکانات در طراحی برداشته است. ترکیب امکانات وی آر و انجین ریل تایم ای وی، پتانسیل های بالایی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

…AND MORE

و بسیاری ویژگی ها و امکانات دیگر، که در نسخه ۳ نرم افزارمتن باز و رایگان بلندر در دسترس کاربران قرار گرفته و می توانید آنها را در صفحه دانلود این نرم افزار مشاهده کنید.

فرصت را از دست ندهید و سفر شگفت انگیز خود را در سرزمین آزاد بلندر با نسخه ۳ آغاز کنید.

دوره آموزش بلندر Domino Run

دوره آموزشی DOMINO RUN

یک ماجراجویی موشن گرافیکی، در سراسر سرزمین بلندر.

مطالعه بیشتر>>

مطالب این صفحه چقدر برای شما سودمند بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

اشتراک گذاری این مطلب

اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در email
Email
اشتراک گذاری در print
Print

جی کیوبی را دنبال کنید

دیگر مطالب

محتوای سایت جی کیوبی بر اساس مجوزهای ثبت شده زیر در دسترس شما است

این مجوز به شما این امکان را می‌دهد که محتوای سایت را حتی از نظر تجاری، توزیع، ریمیکس، تطبیق و توسعه دهید، البته تا زمانی که اعتبار اصلی را به جی کیوبی بدهید.

این مجوز به شما این امکان را می دهد که حتی برای مقاصد تجاری محتوای سایت را بازسازی کنید، تطبیق دهید، و بر اساس آنها محصول دیگری بسازید،البته تا زمانی که اعتبار اصلی را به جی کیوبی بدهید و محتوای جدید خود را تحت شرایط همین مجوز منتشر کنید. 

این مجوز به شما این امکان را می دهد که از محتوای سایت برای هر هدفی، از جمله تجاری استفاده کنید. با این حال، نمی توانید آن را با دیگران به صورت اقتباس شده به اشتراک بگذارید و باید اعتبار اصلی را به جی کیوبی بدهید.

این مجوز به شما اجازه می‌دهد که محتوای سایت را به‌صورت غیرتجاری ریمیکس کنید، تطبیق دهید و بر اساس آن محصول دیگری بسازید. آثار جدید شما باید جی کیوبی را تأیید کند و غیرتجاری باشد. شما مجبور نیستند آثار مشتق خود را با همان شرایط مجوز اولیه نشر دهید.

این مجوز به شما اجازه می‌دهد تا زمانی که اعتبار اصلی را به جی کیوبی می دهید و محصول جدید خود را تحت همین مجوز انتشار دهید و محتوای سایت را به‌صورت غیرتجاری بازسازی، انطباق و توسعه دهید.

این مجوز فقط به شما اجازه می‌دهد تا محتوای سایت را دانلود کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید، تا زمانی که اعتبار اصلی را به جی کیوبی بدهید، اما نمی‌توانند به هیچ وجه آنها را تغییر دهید یا از آنها به صورت تجاری استفاده کنید.

محتوای مورد نظر به طور کامل در مالکیت عمومی قرار دارد. نیاز به ذکر منبع نمی باشد، «هیچ حقوقی محفوظ نیست» و استفاده محتوا برای هر هدفی آزاد است.